PAS - Progres prin Antreprenoriat și Economie Socială
PIDS/83/PIDS_P3/OP4/ESO4.1/PIDS_A12 Sprijin pentru înființarea de întreprinderi sociale în mediul rural Cod SMIS: 311078 Perioada de implementare: 01.10.2024 – 31.03.2027
Asociația pentru Dezvoltare, Inovație, Cultură și Antreprenoriat – A.D.I.C.A, în calitate de beneficiar, în parteneriat cu cu Institutul National de Cercetare-Dezvoltare Pentru Bioresurse Alimentare - IBA BUCURESTI (P1) și Asociația Centrul de Suport și Formare Pentru Dezvoltarea unei Societăți Echitabile - CENFORM (P2), implementează proiectul „PAS - Progres prin Antreprenoriat și economie Socială”, Cod SMIS: 311078 finanțat din FONDUL SOCIAL EUROPEAN, prin Programul Incluziune și Demnitate Socială 2021-2027, Apel de proiecte: PIDS/83/PIDS_P3/OP4/ESO4.1/PIDS_A12 Sprijin pentru înființarea de întreprinderi sociale în mediul rural.
Proiectul are o durată de implementare 30 de luni, cu o valoare totală de 14.855.411,06 lei din care 14.828.069,63 finanțare nerambursabilă și 27.341,43 lei contribuție proprie. Obiectivul general al proiectului este dezvoltarea economiei sociale în mediul rural din regiunile Sud Muntenia și Sud Est, ca platformă reziliența de integrare pe piața muncii a grupurilor dezavantajate, contribuind astfel la crearea unui mediu socio-economic incluziv și durabil. Prin intermediul facilitării, înființării și consolidării a 34 de întreprinderi sociale, proiectul urmărește să ofere oportunități egale de angajare și de dezvoltare economică pentru persoane care doresc să înființeze întreprinderi sociale în mediul rural și persoane vulnerabile din mediul rural - din comunitățile rurale aferente regiunilor Sud Muntenia si Sud Est.
Astfel, la nivelul regiunilor Sud Muntenia si Sud Est, unde se dezvoltă proiectul, următoarele direcții se vor viza în contextul proiectului:
1. Dezvoltare economică, socială și tehnologică – Proiectul contribuie la dezvoltarea economică prin activitățile și serviciile furnizate de noile întreprinderi sociale înființate. Dezvoltarea socială este promovată prin crearea de locuri de muncă și îmbunătățirea calității vieții pentru locuitorii regiunilor. Dezvoltarea tehnologică este susținută prin inovația adusă de noile afaceri.
2. Creșterea veniturilor si impozitelor – Prin noile firme înființate și crearea de locuri de muncă, veniturile din taxe și impozite cresc, contribuind la finanțarea serviciilor publice și a proiectelor de dezvoltare regională.
3. Dezvoltarea capitalului uman - Cursurile oferite pentru 132 de persoane ajută la dezvoltarea competențelor antreprenoriale, creând o forță de muncă mai calificată în regiune.
4. Atragerea de fonduri de dezvoltare - Întreprinderile sociale înființate pot atrage fonduri pentru diverse inițiative sociale, culturale și turistice, contribuind la dezvoltarea durabila a regiunii. La nivelul comunității de afaceri, cu accent pe comunitatea de afaceri incluziva, se va dezvolta nivelul de expertiza antreprenoriala, întrucât proiectul furnizează resurse de învățare, instrumente și bune practici ce pot fi adaptate și valorificate local/regional. Prin integrarea persoanelor din grupuri dezavantajate pe piața forței de munca, proiectul promovează diversitatea și responsabilitatea socială în mediul de afaceri. Prin activitățile din mediul de business, proiectul stimulează inovația și cercetarea, contribuind la progresul tehnologic și economic al regiunii.
Rezultate așteptate:
• minim 200 de persoane vor fi informate despre oportunitățile economiei sociale;
• 132 de persoane vor beneficia de cursuri de formare profesională continuă pentru ocupația Antreprenor în Economia Socială și cursuri nonformale pe tema Incluziune si Diversitate in Afaceri: Strategii pentru Succes, din care cel puțin 20 din categoria Roma și cel puțin 41 persoane vulnerabile din mediu rural;
• minim 39 de persoane vor beneficia de consiliere antreprenorială;
• minim 34 vor fi sprijinite în vederea înființării întreprinderilor sociale;
• crearea de 136 locuri de muncă durabile pentru persoane care doresc sa înființeze întreprinderi sociale în mediul rural și persoane vulnerabile din mediul rural, reducând astfel șomajul și dependența de asistența socială.
Condiții de acces al persoanelor interesate:
- Persoane cu domiciliul în mediul rural într-unul din județele: Argeș, Călărași, Dâmbovița, Giurgiu, Ialomița, Prahova, Teleorman (Regiunea Sud Muntenia), Brăila, Buzău, Constanța, Galați Tulcea, Vrancea (regiunea Sud Est).
- Persoane care doresc să înființeze o întreprindere socială (SES) în mediul rural
- Persoane care au cel puțin studii liceale
Ce oferim:
- Organizarea a 2 cursuri complementare – fizic sau online:
- ”Antreprenor în economie socială” (180 ore) – cu subvenție de 900 lei la finalul cursului;
- ”Incluziune si Diversitate in Afaceri: Strategii pentru Succes” (35 de ore).
- Consultanță și sprijin în elaborarea planului de afaceri;
- 62.000 euro nerambursabili pentru implementarea planului de afaceri;
- Monitorizare pe parcursul implementării planului de afaceri.
Obligațiile viitorului antreprenor:
- Finalizarea celor 2 cursuri cu certificat / diplomă de absolvire
- Elaborarea planului de afaceri și participarea la concursul de selecție a planurilor de afaceri
- Înființarea unei structuri de economie socială până în septembrie 2025
- Contribuție de minim 11% din valoarea planului de afaceri
- Obținerea atestatului de întreprindere socială de la AJOFM în termen de 4 luni de la înființarea firmei
- Crearea prin proiect a 4 locuri de muncă (cu normă de cel puțin 4 ore /zi) și menținerea acestora pe durata implementării planului de afaceri + 13 luni perioadă de sustenabilitate (post implementare), dintre care cel puțin 1 pentru persoane vulnerabile sau dezavantajate/ defavorizate în ceea ce privește ocuparea, educația, sănătatea, locuirea, etc.
Etape proiect:
1. Înscrierea în grupul țintă (octombrie 2024 – aprilie 2025):
- Completarea unui dosar de înscriere care va conține cel puțin:
Copie document de identitate – din care să reiasă domiciliul în mediul rural
Copie acte de studii – cel puțin studii liceale
Documente justificative din care să reiasă starea de vulnerabilitate (dacă este cazul)
2. Participarea la cursuri (noiembrie 2024 - iulie 2025):
- ”Antreprenor în economie socială” (180 ore);
- ”Incluziune si Diversitate in Afaceri: Strategii pentru Succes” (35 de ore).
3. Elaborare plan de afaceri și participare la concurs de planuri de afaceri (mai 2025 – iulie 2025);
4. Consultanță specializată personalizată pentru câștigătorii concursului de planuri de afaceri (august – septembrie 2025);
5. Înființarea întreprinderilor sociale (august – septembrie 2025);
6. Implementarea planurilor de afaceri (octombrie 2025 – martie 2027):
- Obținerea de atestat de întreprindere socială;
- Crearea a 4 locuri de muncă și menținerea acestora, din care cel puțin 1 persoană din categoriile de persoane vulnerabile;
- Raportări lunare și decontarea cheltuielilor conform planului de afaceri.
7. Monitorizare în perioada de sustenabilitate (aprilie 2027 – mai 2028):
- Menținere 4 locuri de muncă;
- Furnizare de documente justificative (extrase Revisal, balanțe, etc.) privind respectarea obligațiilor.
Pentru informații suplimentare vă rugăm să utilizați următoarele date de contact:
Badica Gabriela – Manager proiect, 0723 207444
Berca Lavinia – Coordonator P1, 0765 279536
Mihaescu Catalin – Coordonator P2, 0726 013222
